Op welke manier(en) leren hoogbegaafde kinderen? En waarom is het juist voor een hoogbegaafd kind nodig om te ‘leren’ leren? In deze blog vertel ik je twee manieren van leren.
Bottom-up leren
Je kind krijgt kleine stukjes lesstof die samen zorgen voor een eindresultaat.
- Je kind leert stapje voor stapje leren
- Vanaf het begin of een nulpunt
- Leren volgens een bepaalde opbouw
Een voorbeeld: stel dat je kind een puzzel maakt volgens de bottom-upmethode. Dan geef je je kind de puzzelstukjes, maar hij of zij ziet nog niet hoe het eindresultaat eruitziet.
Top-down leren
Je kind krijgt het eindresultaat te zien en daarna leert hij/zij de stapjes op weg daar naar toe.
- Van boven naar beneden leren
- Je kind weet waarom hij of zij iets leert en dat moviteert om ermee aan de slag te gaan.
Maakt je kind de puzzel uit het voorbeeld met de top-downmethode, dan weet hij of zij al hoe de puzzel eruit moet zien. Zo kan hij of zij naar het einddoel toe werken om de puzzel af te maken.
Het Nederlandse onderwijssysteem werkt met de bottom-upmethode
Op zich is hier niets mis mee, alleen geven de meeste hoogbegaafde kinderen de voorkeur aan de top-downmethode. Ook voor kinderen die echte beelddenkers zijn werkt deze methode veel prettiger omdat:
- Het duidelijk is waarom je kind iets moet doen. (Waarom moet ik eigenlijk breuken of topo leren?)
- Het is duidelijk wat er wordt verwacht van je kind. (Hoe maak ik deze opdracht?)
Je kunt je misschien wel voorstellen dat hoogbegaafde kinderen voor uitdagingen staan op school. De leermethode past niet goed bij de manier waarop het kind het liefste en beste leert. Daarom is het goed voor deze kinderen om een manier te ontdekken dat wel goed bij hem of haar past. Oftewel: hij of zij leert leren.
Merk je dat je hoogbegaafde kind moeite heeft met leren en daardoor misschien zelfs onderpresteert? Laat dan het resultaat van bijvoorbeeld de opdracht zien. Zo weet je kind waar hij of zij naartoe werkt.
Heb je hulp nodig met je kind ondersteunen met leren? Neem dan contact op.