Je merkt dat je hoogbegaafde kind meer uitdaging nodig heeft. Dus je gaat in gesprek met de leerkracht. Deze biedt met plezier jouw kind extra (verrijkings)materiaal aan. Maar je kind pakt deze uitdaging niet aan of oogt niet gelukkiger nu dat het extra werk krijgt. Hoe kan dat?
Waarom pakt je begaafde kind het extra werk niet aan?
Er wordt in zo’n geval vooral gekeken naar wat je kind cognitief zou moeten kunnen. Maar niet wat er onderliggend speelt. Het is dus belangrijk dat je kind zich gezien, gehoord en en begrepen voelt:
- Gezien worden: dan weet je kind dat hij of zij er mag zijn en dat je zoon of dochter er niet alleen voor staat.
- Gehoord worden: dan weet je zoon of dochter dat hij/zij mag meepraten en denken.
- Begrepen worden: dan weet je hoogbegaafde kind dat er echt naar hem/haar geluisterd wordt.
Ga in gesprek met je begaafde kind en luister..
Door in gesprek te gaan kun je veel meer te weten komen wat er het hoofd van je kind afspeelt. En hierdoor kun je beter afstemmen wat je kind nodig heeft.
In de Hoogbegaafdheid & Opvoeden Podcast #8 ga ik verder in op het gehoord, gezien en begrepen worden als hoogbegaafd persoon.