Als (hoogbegaafd) kind is het belangrijk om regie te krijgen op het eigen leerproces. Je kind leert zo ’te leren’. En natuurlijk om te ontdekken wat wel of niet voor hem/haar werkt. Zo kan je kind effectiever en op een prettigere manier werken, dat bij hem of haar past. Maar hoe kun je je begaafde kind helpen zelf regie te krijgen op het leerproces?
Wat zijn de voordelen van regie hebben over eigen leerproces?
Je begaafde kind leert zo om te ontdekken wat er wel of niet voor hem/haar werkt. Daarnaast krijgt hij/zij inzicht in zijn/haar sterke en minder sterke kanten. Ook traint hij/zij de volgende vaardigheden:
- Leren op een manier dat bij hem/haar past
- Plannen
- Monitoren
- Organiseren
- Reflecteren.
Hoe help je je kind om regie over eigen leerproces te krijgen?
Er zijn 5 leerprincipes die je kunt gebruiken om te zorgen dat jouw kind een ‘learning powered mind’ krijgt. Deze principes zijn voor kinderen van 9/10 jaar tot de pubertijd.
De onderdelen staan in verbinding met elkaar en vormen de basis voor het ondersteunen en ontwikkelen van een “goede” leerhouding.
Deze principes zorgen ervoor dat jouw begaafde kind regie krijgt over zijn of haar leerproces:
- Zelfregulatie: de manier waarop een kind zelfstandig en adequaat zijn doelen en manier van handelen weet te sturen binnen een omgeving die verandert.
- Metacognitie: het vermogen om na te denken over het eigen leerproces (hoe doe ik het? Waar kan ik het bijsturen?)
- Leerstrategieën: de kennis en vaardigheden die je kind kan inzetten om een leerdoel te bereiken (oa plannen en organiseren)
- Inspirerende mensen in de omgeving: van welke personen leert je kind. Wie ondersteunt, verrijkt en versterkt. Dit kan een docent zijn, maar ook ouders.
- Rijke leeromgeving: dit is een omgeving die het kind uitlokt en voedt om te leren. Dit kan zowel thuis zijn als op school.
Voor de eerste 3 onderdelen is oefening nodig. Nodig je kind uit om zelf oplossingen te bedenken en geef handvatten waarmee hij of zij zelf mee aan de slag kan.
Heb je hulp nodig om dit te integreren? Stuur me een berichtje. Ik denk graag met je mee.