Het vaststellen van hoogbegaafdheid kan een kind soms extra druk & onduidelijkheid geven. Terwijl het idee van het vaststellen van hoogbegaafdheid is dat je kind passende begeleiding kan krijgen om zich zo te kunnen ontwikkelen en gelukkiger te worden. Hoe ga je daarmee om?
Hoogbegaafdheid was vastgesteld, maar hij wilde er niets van weten..
Een tijd geleden sprak ik ouders en zij vertelden dat hun kind niets te maken wilde hebben met alles wat te maken had met hoogbegaafdheid.
Hij wilde..
- ..niet naar een plusklas
- ..geen extra werk
- ..niet een plusser/blauwe groeper of HB-er genoemd worden
- ..niet weten wat nou precies hoogbegaafd zijn betekent
- ..niet anders zijn of privileges krijgen
Nee hij wilde dit allemaal NIET!
Het vaststellen van hoogbegaafdheid had hem alleen nog maar onduidelijkheid gegeven
Hij had nu het gevoel nog meer te moeten presteren, want tja hij was toch immers hoogbegaafd.
- De druk was nu nog hoger geworden ten opzichte van klasgenoten, leerkrachten, ouders en anderen.
- Het gevoel van falen was nog erger geworden, als iets hem niet lukte.
- Hij moest nu nog beter presteren, omdat hij dacht dat dat van hem verwacht werd.
Toch heb ik samen met deze ouders en deze lieve jongen een ingang gevonden. Een ingang om hoogbegaafdheid als talent te zien! Een fantastisch talent zonder allemaal eisen en voorwaarden. En deze jongen staat weer open om fouten te maken, om te proberen en om te genieten. Hij geniet van hoe hij is!
Hoe ervaart jouw kind het hoogbegaafd zijn of een ontwikkelingsvoorsprong hebben? Of heeft hij/zij moeite met het te accepteren. Stuur me gerust een berichtje om te ontdekken hoe ik je kind en jou kan helpen.